Salta al contingut principal
“Un país, una civilització, es pot jutjar per la forma que tracta als seus animals” - Gandhi

“La manera de valorar el grau d'educació d'un poble i d'un home és la forma com tracten els animals" - Thomas Edison


TRIAR UN MÈTODE D'ENSINISTRAMENT


 (AUTORA: INGRID RAMÓN http://educacioenpositiu.com/ca/author/ingridramon/)


Avui en dia hi ha dos grans corrents d’ensinistrament. Les denominades “clàssica” i “en positiu”.

Les dues tenen defensors acerrims. Des d’aquesta plataforma explicarem millor en què es basen cadascuna d’elles i les seves consecuències per facilitar al propietari un millor enteniment.

L’ensinistrament clàssic es basa en les teories de dominació. Segons els seus seguidors, el gos ha de ser l’últim en l’escala social que és la familia, sent els propietaris els Alpha. Quan un gos desobeeix o té comportaments que no s’ajusten a les seves expectatives està sent dominant i els propietaris no estan sent liders.
Els mètodes normalment utilitzats en l’ensinistrament clàssic son el càstig i la manipulació física quan ens trobem un comportament no desitjat. Les reaccions de l’animal a aquests mètodes varien entre cada gos; els que tenen més por, acostumen a congelar-se i a esperar que el propietari es calmi. Els més assertius o els que ja no poden suportar més càstig acostumen a defensar-se del seu propietari.
Com ja hem vist abans, si el gos es defensa se’l considera dominant, i per tant segons l’ensinistrament clàssic, el càstig no s’ha fet de manera correcte o bé ha d’augmentar.
Aquí comença un espiral de confrontació entre el propietari i el gos.
Les conseqüències poden anar entre un animal que es ressigna al seu destí (normalment amb efectes secundaris, estrés, pors, fobies, malalties) un animal que evita qualsevol comportament en presència del seu propietari que anteriorment li hagi reportat un càstig (el que l’ensinistrament clàssic coneix com un gos obedient) o un animal que acaba abandonat o eutenassiat per ser dominant, agressiu o impossible de portar.

L’ensinistrament en positiu es basa en els sistemes d’aprenentatge caní, la reducció de l’estrés i el reforç positiu de situacions. S’educa el gos des de ben petit en el que ens agrada que faci i es minimitza l’accés a oportunitats per practicar comportaments que no ens interessen.
Els mètodes; tot aixó s’acnsegueix utilitzant premis: o menjar, aprobació verbal, jocs o demés. Es minimitza també la oportunitat de que el gos hagi de fer comportaments no desitjats. Per exemple, si no volem que mossegui les nostres sabates, no els deixem al seu abast quan no hi som per premiar el fet que els ignori i jugui amb les seves joguines.
La reacció del gos, si el motivador (premi) és el correcte, és molt positiva, s’ha creat un gran impacte en ell i ben aviat relacionarà aquest comportament amb alguna cosa positiva, amb la conseqüència de que desitjarà tornar a repetir-ho ja que aporta alguna cosa bona per ell.
Les conseqüències d’aquests mètodes promouen en el gos el sistema d’aprenentatge. Aquest crea individus més centrats ja que entenen el que s’espera d’ells, son capaços d’aconseguir alts graus de concentració i de modificar la seva conducta més rapidament. Es promou la comunicació des dels dos costats, ja que aquí el propietari no castiga si no que educa i guia.
Jo, personalment, em decanto per la educació en positiu. No només perquè funciona, si no perque s’ha demostrar ampliament que les teories sobre la domunació són erronees. És en la meva opinió la única opció ètica a l’hora d’educar.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Os acordáis de nuestro JACK, aquel peludo callejero que nunca conoció lo que era vivir en familia. JACK era un perro rescatado de las calles que deambulaba con su compi Colega. Era un perro desconfiado que no sabía que era un correa, lo que era una caricia, lo que era dormir en un lugar caliente en las temporadas de invierno. Afortunadamente siempre se pued e encontrar a buenas personas que tenga la paciencia y voluntad de compartir su cariño con estos animales que lo han pasado tan mal y no conocen otra cosa que la tristeza. Jack tuvo suerte y encontró una gran mujer que le ha enseñado lo que es ser querido, mimado y cuidado y ahora es el rey de la casa. Ha cambiado totalmente su actitud. Es más cariñoso, mas pijo,jijiji. Ha pasado de ser el peludo mendigo al peludo principito. Son estas historias las que nos dan esperanza en las buenas personas y darles oportunidades de ser felices a estos animales que con un poco de cariño te dan todo su amor y su lealtad. Todavía esperamos que much...
CARTA DE NAVIDAD!!! 📝 🎅 Estos mininos tan simpáticos han escrito la carta de Navidad y solo piden un hogar, una familia que los quiera. Estos dos hermanitos machos son todavía unos cachoritos que no conocen lo que es un árbol de Navidad   🎄 . Actualmente están en una casa de acogida temporal, pero el tiempo se agota. Serás tu quien le des la oportunidad de tener un hogar? Contacto: adasolsona@ gmail.com /   629 30 28 20 Cristina (whatsapp) # adopcionesresponsables   # felinosfelices   # felicesfiestas                                               
ADOPCIONS EXTERNES!! Ajudem a trobar-los una nova familia. Cas extern. Ens demanen ajuda per trobar una familia a aquests joves gossos. Son el Jua, més oscura i la Mwezi, més clareta, uns germans mascle i femella de pastor Beauceron. Nascuts el 4/10/2017.   Contacte: Adas 674288720/ adasolsona@gmail.com  
MIKADO EN ADOPCIÓ . El nostre bombonet de xocolata busca una família que el vulgui adoptar. És un mascle de menys d'un any, extremadament carinyós (va al darrera com un gosset i es podria passar el dia dormint damunt les cames!). Segurament s'adapti fàcilment a conviure amb més animals, ja que no es mostra dominant amb altres gats. Està esterilitzat. És un gat 10! Contacte: 629 302 820 (whatsapp).  
BIMBO AHORA TENDRÁ NACIONALIDAD ANDORRANA!!! 😂 😂 😂   Nuestro bonachón BIMBO se ha ido con Jordi y su familia a Andorra. No ha perdido el tiempo en disfrutar de la nieve y pasar el día jugando y revolcándose en ella. Ya tiene nuevos amigos peludos y no nos extraña con lo simpático y amigable que es. Ahora es su turno de ser feliz y desde el Adas nos alegra saber que terminará el año en un hogar lleno de amor, cariño y calor navideño. Papa Noel   🎅   le entrego su regalo   🎁   por anticipado: Una familia. 👪   Te deseamos lo mejor Bimbo. Te echaremos de menos y suerte peludín   😘 😘 😘